دختر شاه پریون

67%
امتیاز

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶

دسته بندی : انسان  مستند  پرتره  

بازدید : 84 نظرات : 4

کاربر مهمان
آرش حمیدی
آرش حمیدی
رنگهای خوبی در این تصویر هست
مهدی عباسی
مهدی عباسی
قاب خوبیه.درود
Elmira Hamidi
Elmira Hamidi
عکس زیباییه . معصومیت دختر, سفیدی پرده, تناقض آیفون با حس و حال خونه ی قدیمی...
نادر اکبرپور
نادر اکبرپور
سلام ثبتی تامل برانگیز مبتنی بر دیدگاه اجتماعی و دغدغه مند که از درون جامعه با محوریت کودک در ساختار اصلی ثبت کلید خورده است، ترکیب هوشمندانه از طرفی، و رنگ بندی عامدانه و خرد مندانه از طرف دیگر اثر را قابل اعتناء ساخته است، با اینکه ثبت کارگردانی شده اما از معانی درونی اثر نمی توان غافل ماند. عناصری که با در کنار هم قرار گرفتن آنها نکات پنهانی اثر را آشکار می نمایند. 1- خانه ای با دیواره ای سیمانی که کهنگی آن را می توان در لایه سیمانی حصار احساس نمود2- در آبی رنگ ورودی حیاط که با پرده ای پوشیده شده 3- دختربچه ای فقیرکه پرده را به خود پیچیده و مخاطب را میهمان چشمان پرسشگر خویش ساخته است 4- خاک انداز و جارویی در گوشه سمت چپ کادر با در کنار هم قرار دادن المان های موجود در ثبت نتایجی دقیق و قابل توجه بدست می آید که عملآ اثر را تامل برانگیز نموده است و ذهن بیننده را در گیر نموده است: رنگ آبی درخانه، دختربچه خیره، پرده، خاک انداز و جارو. کلید واژه هایی که بدون آن نمی توان مقصود هنرمند را دریافت. برایند و مفهوم این قاب زیبا فقر و فلاکتیست که انگار در وجود این افراد پنجه انداخته است و تمام زیبایی های وجودی و اجتماعی و سایر جنبه های زندگی آنان را به تاراج برده است، علت العلل بدبختی های آدمی؟؟ فقر....بوی فقر و تنگ دستی را با تمام وجود می شود در اتمسفر اثربخوبی استشمام نمود که با نگاه های پرسشگر و معنادار دختر که نوعی تندی و حتی سماجت خاص دخترانه است گره خورده است، در نگاه دختر خانم کوچک اثری از عجز و ناتوانی دیده نمی شود، جز استقامت و پایداری و البته غرور ناب و خالص که از درون پر تلاطم او جوشیدن گرفته است، راست قامتی دختر و انتخاب تعمدی و هوشمندانه کادر عمودی بر این استواری و مصمم بودن تاثیر به سزایی گذاشته است. و پرده روی درورودی خانه، عملآ امکان جستجوی درونی و عینی را از مخاطب گرفته است و این همان نکته قابل تامل اثر است که بیینده را از کنکاش های بعدی بازداشته است...پرده ای که مانع از فاش شدن اسرار اندرونی خانه است.... شاید کاراکتر قصه علی رغم مشکلات محسوس و ملموس زندگی غرور دخترانه اش اجازه ورود به دیگران را نمی دهد، پرده نیم پوشیده دختر حاکی از همین ماجراست. نکته قابل توجه دیگر ثبت؛ استفاده درست و منطقی از رنگ و بکارگیری اصولی این عنصر تاثیرگذار در فضا ی کلی در جهت مفهوم سازی و اشاره نمادین از آن در کمک به بار معنایی اثر. دو رنگ قرمز و آبی در فضای کلی ثبت که تضادی آشکار و در عین حال معنا دار به وجود آورده است، تقابل رنگ قرمز که در حقیقت شجاعت و عشق و از خود گذشتگی را ترسیم نموده با رنگ آبی که سراسر صداقت و هوشمندی و خرد است تضادی قابل اعتناء را به و جود آورده است. نکته پایانی، جارو و خاک انداز گوشه دیوار است که سمبل پاکیزگی و طهارت هستند عناصری که هرچند کلاسیک به نظر می آیند اما همچنان همزاد خانه های قدیمی و مشق دختران ایرانی در کوچه پس کوچه های قدیمیست که به نوعی حس نوستالژیکی ویژه ای را در مخاطب ایجاد می کنند......و........درود بر خالق اثر